tisdag 9 oktober 2007

Är det inte typiskt?


Thelins konditori, klockan 12.30:

Jag äter lunch med mammorna i föräldragruppen. Tre andra bäbisar sitter i sina mammors knän och skrattar. Sixten ålar sig som en fisk i min famn medan jag i ultraspeed försöker få i mig pastasalladen utan att tappa alltför mycket på golvet. Det lyckas sådär.

Jag: Siggelito, vad är det som händer? Är du hungrig? (till Sixten)
Sixten: Uuuuuuuuuäääääääääääää (ålning medelst hasning i mammas knä)
Jag: Ojojoj, här ska du få lite mat (krånglar fram ett bröst i blixtens hastighet, samtidigt som jag håller i ålande bäbis och försöker täcka mig för att inte störa någons matlust)
Sixten: Mmmmm. Uäääääääääääääääää. Mmmmmm. Uuuuäääääää (äter två sekunder, ålar och vrålar i fem, äter i två, ålar...)
Jag: Ekorrn satt i granen, skulle skala kottar... (sjunger i Sixtens öra samtidigt som jag vankar fram och tillbaka. Svetten börjar glimra likt stjärnor på min panna.)
Sixten: Uuuuuuuuuuääääääääääääääääääääääääää (ålar fortfarande trots vankning med gung)
Jag: Eh, hörni, jag tror att vi måste gå hem nu. Det verkar vara nåt som inte är riktigt bra med denne unge mannen. Jag tror han är lite trött.
De andra mammorna: Ja, ojdå, så kan det ju vara (bäbisarna sitter fortfarande i deras knän med stora tysta leenden).
Sixten: Uuuuuuuuuuuuuuuuuuäääääääääääääääääääääääääää

Vi går. Omedelbart när vi kommit ut genom dörrarna tystnar Sixten i vagnen och ligger och tittar på himlen. Ser nöjd ut. Efter ungefär två minuter har ungen somnat.

10 kommentarer:

Linda K sa...

oh jag får flashbacks och minns alltför väl de tiderna :D

Anna ser dej sa...

linda k:
I am not alone... [sjunger glädjefyllt men lite spänt]:D

Anonym sa...

Det var väl det jag menade med min förra kommentar. Antar jag. När Sixten äntligen lärt sig uppskatta vagnen så inser han inte varför han nu INTE skall vara i vagnen!! Dessutom skall du vara glad att du har en son som är så förståndig att han håller dig från sunkiga, rökiga lokaler med tveksamt klientel. Nä, fram för Mulle, frisk natur, klar himmel och ett sunt leverne!

Sara sa...

Precis så var det... jämt. Några mysiga fikastunder med de andra mammorna var aldrig aktuella för mig och den vilda bebin. Jag blir fortfarande lätt hatisk när jag tänker på de där mammorna som satt där med sina volangkjolsprydda prinsessor och tittade på MIG som att det var MITT BARN det var fel på... OK, nu lugnar jag mig lite. ;D

Anna ser dej sa...

gambla moster:
så talar en gammal dagisfröken! jojo, några såna tillfällen har vi också, jag och Sixten. han är klok, mitt barn. och säger till tydligt när det inte passar.

sara:
skönt att höra att jag inte är den enda. vi får glädjas åt våra bestämda barn istället!:D

Anna sa...

Verkligen typiskt, hoppas det går bättre nästa gång. Sixten tyckte nog de andra bebisarna var tråkiga och ville hellre umgås själv med dig :o)

Anonym sa...

Anna, du omger dig med klokt folk!! Om något går att tydas positivt(vare sig det eller inte) SKALL tydas positivt.Typ Polly-Annas Vara-glad-lek. Tänk så väl era barn är förberedda för livet framöver.

Anna ser dej sa...

en södertäljebos liv:
ja, så måste det såklart vara!:D

gambla moster:
precis. spik i foten - jajamensan!

Frida sa...

Åh, jag känner så igen mig! Jag vägrar gå på fik, utan fikar hemmma hos folk i stället! Mycket mer ålningsvänligt!

Anna ser dej sa...

frida:
ja, det är faktiskt ett väldigt bra alternativ. mitt utefikande är mycket sporadiskt. och inte undrapå...