torsdag 18 oktober 2007

All in a days work



Smakportionerna har börjat! Förra veckan stod jag här och kokade små, små ekologiska potatisar och morötter. Mosade medelst vitlökspress och tesil. Blandade med bröstmjölk till lös konsistens.

Men, det går inte snabbare att koka en liten potatis än 25 vilket innebar att varje måltid tog typ en halvtimme att förbereda. Och då hade Sixten redan tröttnat/blivit hungrig/bajsat och satt och vrålade i stolen.

Så idag gjorde jag det. Köpte färdig mat på burk. Satte ungen i stolen. Pytsade upp den välpuréade smeten och matade i honom en tesked. Det gick på 5 minuter.

Han log. Ryste. Och klöktes lite. Men svalde och verkade hyfsat nöjd. Ikväll ska jag ge honom gröt också. Även den färdiggjord.

Jag är så lycklig.

10 kommentarer:

Frida sa...

kul med smakportioner! vi ska nog börja snart vi oxå!

Anonym sa...

Om man hackar potatisen i mindre bitar så blir den klar snabbare. Spelar ju ingen roll med tanke på att den ändå ska pureas.. :o)

Anonym sa...

Sixten kommer säkert att tacka dig en dag, för att du gav honom mat, även om det inte var ekoligiskt!
Findus, Nestlé, Felix mfl. kommer att tacka dig för att du håller ruljansen uppe!
Men det är ju som bla. Spiro säger: Planering!! Koka potatis mm. tidigt på morgonen så att det bara är att värma senare. Gambla Moster vet värst!

Sara sa...

Bra, du har hittat genvägen! Genvägar är superviktiga att känna till när man är mammaledig.

Anonym sa...

Körde också laga själv racet i när Ella var 4-5 månader. Hon ryste, kväljdes och kräktes (av avocado och min morotspuré som blev allt annat än slät hur jag än gjorde...)så till slut testade jag burkmat. Det fungerar bättre även om hon fortfarande är en kräsen liten tjej vid 9 månaders ålder. Enda som funkar någotsånär är pasta burkarna samt frukt/bär burkarna. Har fått mosboken av mamma och tänker blanda mellan att ge hemmalagat eller burkmat. Kändes super-trist att ha stått och lagat mat i 30-45 min och så ville Ella bara ha 1 tsk...Förstår nu hur min mamma kände sig när vi dissade hennes mat :-)

Camillas lockar sa...

Underbar känsla eller hur? När det funkar. När ens härliga lilla unge njuter och tycker det är spännande. Äter. Som det självklaraste i världen :-)

Anna sa...

det lär nog hinna gå upp och ner ett antal gånger ;). Men som Spiro är inne på, jag skivar potatisen supertunt innan jag kokar den, det tar typ minuter att förbereda. Bokstavligen om man kör med vitlökspressade gröna ärtor!

Anna ser dej sa...

alla:
kloka kvinnor! ni har erfarenhet - det hör man ju:D ibland är det bra med genvägar och det lär nog spottas och fräsas ett antal gånger innan Sixten glatt sitter och käkar köttbullar. men jag följa rådet om att hacka i mindre bitar. och gröna ärter låter ju också bra. tack allihop för tipsen!

Anonym sa...

Jag ligger lite efter i att läsa det du har skrivit...o nu vet jag inte om du fortfarande ger honom hemmalagad mat men jag kokade iaf potatis o sånt o frös sen ner i isbitsfacket o så ploppade jag ut till varje måltid o värmde.
Nu äter min dock lite mer så jag har köpt burkmat också o använder dem när jag har gjort egen mat...

Anna ser dej sa...

caroline:
det har hänt mycket sen oktober. nu äter sixten med ofta god aptit. och jag har börjat laga eget igen eftersom det känns som det är värt det när han får i sig mer än ett kryddmått... och han gillar faktiskt vår hemkokta mat mer än burkarna. han har god smak, vår sixten:D