torsdag 31 maj 2007

Rassel i luckan



Kärleken pussar mig hejdå innan han ska gå till jobbet.

Han: Vad ska du göra idag?
Jag: Inget.
Han: Inget alls?
Jag: Nä. Ligga under sängen och trycka kanske.
Han: Och rassla med kakelugnsluckorna?

Japp. Jag har förvandlats till mumintrollets förfader. Jag sitter i kakelugnen och rasslar med spjället om dagarna.

"Lite sot föll sakta ner ur skorstenen och spjällsnöret gungade.
Mumintrollet gick ut på taket för att lugna sig.

Nå, hur trivs du med farfar! skrek lilla My i kälkbacken.

Utmärkt, sa mumintrollet värdigt. I en gammal släkt som vår vet man hur man ska uppföra sig. "

ur Tove Janssons Trollvinter.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så underbart! Om det inte är så att du är lite deppig. Om det är så att du inte har högre ambitioner för denna dagen än att rassla lite med spjället är väl det helt OK. Vadhelst man gör utöver det måste ju vara toppen.
Kram
Gambla moster

Linda K sa...

rassla på, så den där ungen poppar ut nån gång :)

Anna ser dej sa...

Gambla moster:
Nejdå. Inte deppig alls. Men som du säger, mina ambitioner för dagen är inte större än att vara lite egensinnigt introvert. Som förfadern. Och sen ska jag laga kycklingkorma och baka rabarberpaj. :D Kram tillbaks!

Linda K:
Argh. Jag rasslar och rasslar... Men rätt som det är så smäller det väl till i spjället:D

Linda K sa...

nu tror jag bestämt det är en bebis på g?

Linda K sa...

nu tror jag bestämt det är en bebis på g?