fredag 18 maj 2007

Närvaro

Hudlös. Så känner jag mig. Efter månader av "Men jag känner mig precis som vanligt och märker knappt att jag är gravid" så har jag hamnat i känsloträsket. Alla känslor ligger utanpå och tar över. Jag gråter och jag skrattar, jag blir skiträdd för att sedan vara lugn som en filbunke, jag blir arg och sen snäll - det är upp och ner i känslovärlden helt enkelt.

Jag tror att det handlar om att jag faktiskt har tid att tänka och känna. Jobba är ju jättekul, men det tar väldigt mycket kraft och fokus. Och det är ju något så mycket större som håller på att hända. Nu har jag ätit frukost i två timmar och på två timmar hinner man tänka en massa saker när man låter tankarna löpa fritt. Och över yoghurt med färsk grapefrukt, nötter och honung, rött te, dinkelmacka med ost och slutligen kaffe med mjölk så springer tankarna som små kaninungar. Ibland planlöst och snabbt. Ibland lugnt och stilla. Ibland somnar de med nosen inborrad i pälsen.

Det är en lyx att få äta frukost i två timmar, att få lov att vara i kropp, själ och känslor. Och hinna fundera. På det som ska bli och det som varit.

Närvaro.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Av erfarenhet så vet jag att just denna dag är ovanligt bra att komma till världen eftersom solen alltid lyser. Hoppas du hann.

/Johan

Anna ser dej sa...

Jo, det är kanske ingen dum dag. Fast jag vet av erfarenhet att oxar är vansinnigt envisa varelser. Does it ring a bell?:D

Jag sätter mina slantar på att det blir en Tvilling eftersom den lilla rackaren inte verkar vilja komma idag. Heller.

Anna ser dej sa...

och vännen Johan: grattis på födelsedagen i efterskott!