onsdag 12 augusti 2009

En nåd att stilla bedja om

Jag går till dagis med Sixten. Det dimmar liksom i utkanten av mitt synfält, som är ovanligt smalt. Jag är suddig i konturen. Går in på Daglivs efteråt, dras som en fluga mot ljuset till socker och fett. Jag behöver den snabba energin, behöver kicken. Jag vet att det inte är en hjälp, men just nu känns det som en smekning.

För några dagar sen kände jag smaken av frihet i munnen. Åh, snart, snart kanske jag kan få sova en hel natt. Åh, inte längre nattamma. Nu känner jag bara hopplöshet. Jag känner mig löjlig, ömklig, gnällig, men jag vet inte vad jag ska göra. Nils har sen i söndags trasslat värre än någonsin med sömnen. Att lägga honom går hyfsat, men när han vaknar så häver han snabbt upp i jordens mest illande och högsta skrik. Inte gnäll alltså. Närmast hysteriskt. Det händer inte hela tiden och inte bara när han sover. Igår och idag har han gjort det på dagen också. Skrikit som en mistlur i minst en halvtimme, oftast mer. I söndags natt 1,5 timme. Jag vet inte om något är fel - har han ont, är det den nya tanden som precis stuckit upp, är det separationsångest eller en fas?

Det som känns så löjligt är att ungen inte ens har kolik och ändå får jag panik. Herregud, lite skrik i en halvtimme, det ska man väl klara? Men jag kan nästan inte hantera det. Jag får panik, inte för hans skull egentligen utan för min. Det skäms jag för. För att jag inte orkar, för att jag inte har fått sova på så länge, för att vad jag klarar av som stark och stabil mamma närmar sig en gräns. Jag kan inte förklara. Jag börjar bara gråta. Jag känner mig så usel och dålig. Jag snäser åt Sixten när han inte lyssnar direkt, vilket han aldrig gör - han är två och vill upptäcka världen själv. Jag väser mellan tänderna till Nils när han skriker så det ringer i öronen, Men för helvete Nils. Och efteråt drabbas jag av ett fruktansvärt dåligt samvete som tar stryptag och jag vill krypa in till de varma, sovande små kropparna och viska förlåt, förlåt, förlåt.

Vi bor i en tvåa. Vi har ett sovrum och barnen sover i vardagsrummet. Det betyder att killarna väcker varandra när det tjuts för högt och länge. Och vi har liksom ingen annanstans att lägga dem, inget extra rum där Nils skulle kunna få sova till en början. Eller där någon av oss vuxna skulle kunna få sova några ostörda timmar. Hittills har jag tyckt att det har funkat riktigt bra. Visst, det är lite trångt och vi har inget vardagsrum att hänga i på kvällarna utan kör något mer korridorsliv med vandring mellan kök och säng, men det har funkat. Till nu. Nu känner jag bara hopplöshet.

Men, vi kan ju knappast vara de enda i universum som bor med två barn i en tvåa. Hur har ni andra gjort för att få ihop sömnen med små barn i samma rum? Och hur hanterar man sömnbristen? Och jag vet, jag är inte ensam. K skriver så precis rakt på om sömnbristen. Men det suger så mycket styrka.

Jag böjer långsamt huvudet och ber. Ber om vila för oss alla, ber om kärlek och styrka. Och häller upp en kopp kaffe till.

8 kommentarer:

Sandra sa...

Har läst här länge men kommenterat dåligt. Känner igen mig SÅ otroligt mycket i det du skriver, även om jag bara har ett barn. Det är känslan att inte hantera sitt barn som får en att närma sig bristningsgränsen när dom strular med sömnen. Har egentligen inga goda råd bortsett från att ta dig hemifrån en natt, om det är möjligt. Att få sova ostört, en enda natt. Det är läkande för mammasjälen. Har en son som verkar lik din i sömnbeteendet, det är fruktansvärt tufft, lite av tortyr, hur mycket man än älskar den lille. Skickar en stor tröstekram med styrka därtill!

k sa...

Som vanligt skriver du så att orden får vingar och bilderna bara avlöser varandra; så vackra och så oerhört jobbiga. Igenkänning på max. Bortsett då från att vi faktiskt lever med lyxen av en fyra och bara behöver undvika knarrande plankor och gnisslande dörrstängningar. Skuldkänslorna tycker jag är värst; känslan av att vara usel, dålig för mina barn, otålig och kärlekslös. Självklart vet jag att det inte är så - innerst inne - och vad jag förstått om dig utifrån vad du skriver är du en toppenmamma för dina pojkar. Bättre kan de inte ha det. Stor kram!

Samma sa...

Jag har inte ens varit uppe i 2 veckor än och jag grät på toaletten häromnatten av trötthet. det är fel att man ska vara så trött när barnen är små, för man blir en sämre förälder då. Man blir grinig, slö, tråkig och skällig. Det är något som gått snett i konstuktionen av människan. Någon har gjort något fel i nyblivenförälder-småbarns stadiet. Den som har gjort det såhär har inte tänkt till...Det är den man ska vara arg på och inte de små liven.

Men I know, jag vadar också runt i dåligt samvete.

Anna ser dej sa...

sandra:
tack för tankar och råd. lite svårt att vara borta just nu, men kanske kanske kan det gå lite senare. det är så rätt - bara en natt kan ladda väldigt mycket batterier!

k:
tack för fina ord - det ger också energi. kram!

simsalabim:
jo, eller hur, det måste ju vara nåt fel. för visst klarar man en hel del som man inte tänkt sig innan, men till slut tar det stopp. liten styrkekram till dig också från en syster i sömnträsket

Jessica E sa...

DU ÄR ABSOLUT INTE ENSAM!!!!

Jag ahr en 2,5 årig och en 8 månaders och när de sätter igång bägge samtidigt eller ännu hellre avlöser varandra då har jag också väst fula ord till min lilla och varit otålmodig mot mmin stora. Det ahr hänt att jag fallit i gråt och kramat dem bägge samtidigt som jag sagt förlåt. Jag försöker att förlåta mig själv också (och det är väl det svåraste) för jag är inte mer än människa.

Vår lilla är just nu inne i en stökig sömn period med mycket vaknande på natten vilket tär oerhört men jag försöker att få sömn på dagarna och min make tar barnen på helgmornarna så att jag får sova lite längre. Kan det vara en fas Nils går igenom för att han fortffarande vill/behöver vara nära på nätterna? Gå tillbaka till samsovning och testa igen om ett tag kanske?

Vi bor i en 3:a och stora sover själv i eget rum (när hon inte kommer in till oss dvs varje natt :-D), lillan sover med oss än så länge men ska vid 1 år få flytta in med storan är det tänkt...

GLÖM INTE ATT DU ÄR DEN BÄSTA MAMMAN, ALL TIME, FÖR DINA POJKAR!!! Jag har sagt det för men säger det igen : TAck för en fantastisk blogg!!! Du borde skriva på heltid!

Borgarbrackan sa...

Älskade vän. Du är en fantastisk tvåbarnsmamma, som borde klappa dig på axeln och lägga en varm hand om ditt eget hjärta. Släppa upp strypkragen om din egen hals. Ifrån mina ögon och öron, har du ett fantastiskt, otroligt, tålamod. Jag ju sett det med egna ögon. Du använder så ofta den sammetslena rösten trots trotsigt skrik ibland, och du hanterar bägge dina söta pojkar som om du aldrig gjort nåt annat. Dessutom så trollar du fram middagar och härlig musik och skriver poesi här på bloggen. DU ÄR EN FANTASTISK KVINNA, MAMMA, VÄN och dessutom SKRIBENT. Så det så. Puss

Camillas lockar sa...

God knows I've been there. Peo sov som en kratta från födseln. Jag höll på att gå sönder. Man blir ju liksom näst intill dum i huvudet, fungerar inte. Nu, så här när han är tre år och bara vaknar 2-3 ggr per natt vet sig lyckan inga gränser. Om jag ändå bara vetat det för några år sen... så hade det kanske känts lite lättare :-)

Mitt tips är att du ska fly hemmet för att få sova ut (både natt och morgon) ordentligt. Då och då. Små steg. Så du pallar de andra nätterna.

Sömnbrist ska man inte ta lätt på, den saken är klar!

Anna ser dej sa...

Jessica E:
Tack för fina ord och en fantastiskt komplimang - jag blir jätteglad:D Och vi hade samsovit om det funkat, men det gör inte det längre heller - han vaknar och trasslar lika mycket hos oss också med konsekvens att vi vaknar också... Men, vi får köra något slags mittemellan. Och amma ett tag till... Kram

Borgarbrackan:
Tack älskade vännen, som det värmer. Stora kramar tillbaka till dig!

Camilla:
Det är alltid skönt att höra att man inte är ensam, och att det går över... Tack för tipset också!