måndag 28 januari 2008

Nyläst



Efter en rejäl formsvacka i läsandet så tänkte jag att jag skulle mjukstarta lite. Jag har julklappsböckerna olästa i bokhyllan än (Doris Lessing och Naomi Klein), men kunde inte riktigt komma igång igen. Så jag gjorde en pocketräd och trillade hem med en blandad kasse småpocketar. Och jag kom igång.

Har precis läst färdigt Bitterfittan av Maria Sveland. Precis lagt den ifrån mig bredvid sängen. Och känner mig så glad över att ha läst den. Sträckläst den till och med. Den är obehagligt påminnande, men samtidigt en hoppfull styrkeberättelse. Om kärlek. Om familj. Om jämställdhet. Om att bli en bitterfitta.

Jag tyckte väldigt mycket om den.

Bild lånad från Norstedts Förlag.

4 kommentarer:

Linda K sa...

smak som bak, jag tyckte den var sådär. lite FÖR bitter kanske?

Yogamamma sa...

och jag ska precis börja läsa den. Får se vad jag tycker sen. Har hört både ock.
Idag har jag förövrigt på mig en Kokaii-tröja som jag bloppat till mig hos ovanstående fröken :)

Anonym sa...

Bilderna är dock ganska lika i upplägg.. -bitterfittan och -om mig..

Anna ser dej sa...

linda k:
tur att man kan tycka olika! jag kunde känna igen mig väldigt mycket i den. och tyckte om den. på ett sådär bittert sätt:D

yogamamma:
spännande, vi får se vad du tycker. och lyllos dig som fått en linda k i garderoben. jag har en väldigt härlig kofta som också kommer från samma ställe:D

catwoman:
mon dieu! det har jag inte ens tänkt på. inte undra på att jag kände igen mig...:D