tisdag 15 januari 2008

Lätt som en plätt



Att fota med blixt är tyvärr nästan en nödvändighet vid den här tiden på året. Fast snyggt blir det inte och det stör mig. Men idag var jag tvungen att dokumentera den unge mannens plätt-premiär. Jag lagade dinkelplättar och smoothie till mellanmål. Och bägge var mumsigt. Fast bäst var plättarna som Sixten själv kunde hålla i handen och gnaga på.

En annan premiär är det snygga framåtvältandet som Sixten har kommit på som förflyttning från sittande. Istället för att välta som ett kylskåp, så lutar han sig framåt och väger lite försiktigt över, knicksar till med benen så de hamnar bakom istället för framför och hamnar på mage. Lite likt en smidig valrossbäbis. Krypandet känns som det kommer plötsligt närmare med såna övningar.

Glömde ju: jag tror att Sixten sa mamma första gången idag. Det lät så, flera gånger i rad när han satt på golvet och tuggade på en sko och tittade upp på mig. Ma-ma. Ma-ma. Ma-ma.
Snyft!

8 kommentarer:

Linda K sa...

jag vill och ha en bebis NU!

Anna ser dej sa...

Ja, en liten skrutt som luktar godast i hela världen. Som är skrynklig och mjuk. Som ligger som en liten ostbåge i armhålan... Och som sen blir en sån här jätte som sitter och käkar plättar! Jag förstår att du vill ha en bäbis nu:D

Frida sa...

Oj, vilken duktig kille! Mina tjejer är långt ifrån att äta själva. Men så har de inte en endaste tand, och då är det ju inte så lätt att tugga...

Anonym sa...

Duktiga killen!

Plättar har vi inte provat ännu, det var ju en bra idé!

Vår lillebror sitter inte riktigt ännu. Han slänger sig åt alla håll och tar för givet att någon fångar upp honom. Fast när han inte tänker på det så kan han sitta hur länge som helst.

härligt det där med ma-ma-ma-ma! *avis*

=)

Kram,
AnnaSv

anna sa...

klart han sa mamma!

Anna ser dej sa...

frida:
Nej, tänder är faktiskt ett måste om man ska kunna tugga själv. Helt plötsligt sitter sessorna där och gnager som små hamstrar också:D

AnnaSv:
Haha, nej, börjar man tänka på att man sitter så vet man ju att det inte funkar:D

fru a:
eller hur!:D

Anna sa...

ha ha, så söt bild!!
minns min katastrof med plättar första gången till Brallisen - dom spottades ut.. som allt annat förstås!!

verkligen avancerat melllis förresten. jag är impad!
kram!

Anna ser dej sa...

lilla mamman:
Hehe, visst är han söt plättprinsen:D Plättarna har inte varit lika mycket succé kalla dock. Kanske är de lite sega då och svåra att tugga när man bara har två tänder... Det lät nog lite mer avancerat än det var, melliset. Men väldigt mysigt att kunna dela mat med det lilla grynet:D