lördag 12 januari 2008

The early bird catches the worm

Lördagmorgon. Det är alltid något speciellt med en lördagmorgon, när helgen fortfarande ligger framför en och lugnet liksom landat på köksbordet. Jag tänder ljus, dricker kaffe och läser tidningen samtidigt som jag matar en gapande fågelmun med gröt. Och inser att man kan njuta av att vara uppe klockan 7 en lördag också*.

Speciellt när veckan har varit så bra. Sömnen har varit bra, speciellt de två senaste nätterna när Sixten sovit hela natten och inte vaknat en endaste gång. Liksom jag och kärleken, som sovit som grisar. Dessutom har jag varit på jobbintervju, medverkat på diplomering av fantastisk spinninginstruktör, träffat gamla kursare, fikat med andra mammor och bäbbar, ätit god och bra mat, rensat i min röra på nattuksbordet och haft väldigt fina dagar med Sixten.

*Min pappa fnyser alltid föraktfullt när jag klagar på att Sixten vaknar så tidigt och berättar sen gärna och länge om att jag alltid vaknade före klockan 5 och ville gå upp. Då fick han ta med mig ut på cykeltur för att min mamma skulle få sova lite. Och jag vet inte, förmodligen är det inte minnen utan bara att jag hört historierna så ofta, men jag har väldigt tydliga synminnen av att sitta där bak på pappas cykel på sommarmorgnarna. Morgonsol och doften av fuktigt gräs förbi när vi cyklar förbi ängen mittemot farfars hus. Det var fint. Tack pappa, för att du tog med mig ut på cykeltur. Tänk vad fint att jag för de morgonpigga generna vidare:D

6 kommentarer:

Yogamamma sa...

men vilka härliga minnen som du har från din barndom. Jag kan nästan själv känna vinden i håret när jag läser det du skriver.
Och vad härligt med sömn och en massa andra fina dagar.

Vi gick också upp vid sju. Välling till Signe. Dinkelgröt och havremjölk till mig. Sen somnade vi om. Och sov i två timmar. Hur skönt som helst.

Trevlig helg på dig och Sixten

Frida sa...

Hoppas er helg blir lika skön som veckan! Jag fick sovmorgon i dag när maken gick upp med Sessorna. I morgon är det hans tur att sova.

Jag har förresten tillägnat ett inlägg om barnmat till dig i min blogg.

Sara sa...

Jag fick också sova lite extra i morse. Skönt! Men jag känner mig nästan ännu tröttare nu... Det är farligt att slappna av lite. Då tar sömntrollet dig direkt! ;)

Anna ser dej sa...

Yogamamma:
Låter som ni haft det fint, du och Signe också. Hoppas ni får en riktigt, riktigt bra helg tillsammans.

Frida:
Idag har jag sovmorgon... Och kan inte sova. Grrr. Tack för inlägget jag ska genast låta mig inspireras!

Sara:
Nej, så är det verkligen:D Första gången jag fick sova efter Sixten kom så trodde jag att jag skulle dö av trötthet efteråt.

Anonym sa...

Hmm.Tror nog att det var efter syrliga kommentarer från moster och morbror som gjorde morgonturer NÖDVÄNDIGA! Kommer annars ihåg det så väl! På den tiden var det SOL när det var sommar! Du satt som en liten pepparkaka i barnsadeln! Det är viktigt med goda minnen. Hur det sedan var i verkligheten gjör ju detsamma.

Anna ser dej sa...

gambla moster:
Hoho, ja, det kanske var det som utlöste cykelturerna. Och precis som du skriver så är det minnena som är det viktiga - oavsett sanningshalten:D