onsdag 16 juli 2008

Att komma hem

Det är märkligt, den här resan som det inneburit att bära ett barn, bli mamma och förändringen i livet som är så självklar och samtidigt så svår. För mig har det inte varit enkelt, det här med att landa i den nya rollen, att finnas där och samtidigt sätta gränser.

Det har varit så många behov som tampats om utrymmet. Och av dem som fått komma i första rummet har så få varit mina. Men det har hänt något. De senaste veckorna är det som om jag blivit tydligare för mig själv, som om jag hör mina egna tankar och känner av mig själv igen. Som att ha varit under vatten, där allt är dämpat och tyst, till att komma upp över ytan igen.

För två veckor sen, när jag hade min andra ensamkväll så åt jag middag med en vän. En vän jag delat otroligt mycket med men som jag inte varit nära på länge. Men vi möttes där, mellan pasta med hummer och de italienska kyparna. Ett möte som gjorde mig så glad. Ett möte som inte bara uppstod med en stenbockssyster, utan som också var ett möte med mig själv.

Där satt jag. Anna. Där satt min vän. Och lika tydligt som jag såg min vän, såg jag också mig själv. Det fanns ingen hinna av otydlighet. Bara närvaro.

7 kommentarer:

Anonym sa...

http://ladiesmafia.mylava.net/

kom in och umgås med oss !

Anonym sa...

Du skriver så oerhört fint och tydligt om balansen mellan att bli mamma och behålla sig själv på en och samma gång! Jag har själv en 18 månaders tjej och känner igen mig i mycket du skrivit under detta året. SKönt att känna att man inte är ensam :-)

Anna ser dej sa...

maria:
hm. ska kolla vad det är...

jessica e:
tack för de fina orden, det gör mig glad. och man är ju faktiskt aldrig ensam. även om det känns så ibland:D

Anonym sa...

Verkligen ett tänkvärt och fint inlägg!

Kram,
AnnaSv

Anna ser dej sa...

annasv:
tack, vad snällt du skriver!

Yogamamma sa...

åh vilket otroligt vackert inlägg. Jag ryser! Jättefint skrivet.

Anna ser dej sa...

yogamamma:
tack, vad söt du är. det blir jag väldigt glad av att höra.