onsdag 14 april 2010

Vårbytets bokfrågor, till min hemlige bokvän:-)

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Läser oftast oftast romaner, ibland biografier. Deckare på sommaren som snabbläsning.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Inte direkt nån nu. Har varit allvarligt kär i Peter Hoeg, Annie Proulx och Jeanette Winterson, men just nu, nä, ingen jag kan komma på.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? Gärna engelska om det är det som är originalspråket, men är det bara bra översättning så läser jag gärna på svenska också.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Lyssnar väldigt sällan, men ibland blir det en cd i bilen, ibland någon MP3-bok. Men jag har svårt att släppa b o k e n, jag är mer en läsmänniska.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare? Nix. Alla som är bra får bo hos mig!

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Nä, inte en fullständig lista i alla fall. Men jag har två etiketter på blogginlägg som kan vara till hjälp: böcker och på nattduksbordet. Och min "Läs för guds skull"-lista:
  • Elizabeth Gilbert; Eat, pray, love
  • Linda Olsson; Nu vill jag sjunga dig milda sånger
  • John Irwing; Widow for a year
  • Jeanette Winterson; The Passion
  • Arundhati Roy; God of Small Things
  • Hjalmar Söderberg; Doktor Glas
  • Chimamanda Ngozi Adichie; En halv gul sol
Några andra böcker jag tyckt mycket om, helt slumpmässigt, är: Helena Henschen Hon älskade, Åsa Linderborg Mig äger ingen, Tove Jansson Sommarboken, Khaled Hosseini Tusen strålande solar, Neil Gaiman American Gods, Vibeke Olsson Molnfri bombnatt, David Sedaris Naked, Gabriel Garcia Marquez Hundra år av ensamhet.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) Allt beroende på humör! Jag läser alla genrer och alla stilar, är en av dem som gillar att läsa flera böcker samtidigt, gärna nåt som man måste läsa långsamt och nåt man kan läsa snabbt samtidigt så kan man välja efter humör. Men, jag vill bli berörd. Deckare läser jag bara när jag är extremt trött på att bli för berörd. Kanske är det en fördom men jag tycker inte att de brukar göra några djupare intryck, nåt som stannar kvar alltså. Jag läser gärna romaner som utspelar sig någon annanstans, just för att få resa lite i tanken. Men, jag vill ha levande romaner, inte distanserade, jag vill bli insugen med hull och hår i historien, och gärna få en och annan metafor att rulla i munnen, då älskar jag att läsa.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? Det beror som sagt på humör. Inte någon uttalad i alla fall. Är inte speciellt förtjust i Paulo Coelho eller utpräglad chiclit. Fast är jag tillräckligt trött och svältfödd går det nog också ner:D

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Njä, jag vet inte. Jag har inte läst så mycket sci-fi, har svårt för strålpistoler och tecknade omslag... Poesi läser jag inte så ofta heller, det kan kännas lite svårtillgängligt efter jobbet. Kanske också en fördom. Och jag tycket ofta om poetiskt språk.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Jag har det mesta av Katarina Wennstam, men har inte läst Alfahannen. Inte heller Keplers Hypnotisören. Men, hm, jag har funderat fram och tillbaka. Ingen speciell som jag letat efter utan mer böcker som jag inte kommit mig för att köpa än bara.

Inga kommentarer: