söndag 11 april 2010

Och så har jag hunnit läsa ju

Dubbad ungersk tv i kombination med att vi landade på hotellrummet senast kl 19.30 varje kväll för att lägga barn gjorde Budapest till en bra lässtad.

Tjuvarnas stad av David Benioff: historia som utspelar sig under Leningrads belägring, vintern 1942. Mycket kyla, svält, kamratskap och ung längtan. En oväntad historia, en oväntad vänskap. Jag tyckte mycket om den faktiskt, riktigt mycket även om den ibland känns lite grabbig.

Flickvännen av Karolina Ramqvist: handlar om att vara tillsammans med en man som försörjer sig på våld och brott och hur livet förändrats av det. Dialogen ligger hela tiden på ytan liksom huvudpersonens tankar och därför blir det så jobbigt. Jag vet inte riktigt om jag tycker om den, just för att den blir så ytlig, men samtidigt är det dess styrka. Allt det som är för tungt att ta i men som bubblar under ytan. Och det finns mycket att fundera över som romanen sätter igång: makt, kärlek, roller. Men, jag är lite kluven till om jag tycker att den håller hela vägen.

Sorgesång av Siri Hustvedt. Människors historia, sanningar, processer - vad vi väljer att se eller inte. Och en massa psykoanalys... Först ville det sig inte riktigt med Sorgesång och mig, men efter några dagar ville jag bara sträckläsa den. Dessutom fick den mig att känna en massa saker på ett odefinierat sätt - varje kväll när jag la den ifrån mig liksom böljade det i mig av känslor. En stark bok, ibland kanske lite övertydlig, men en bra motvikt till Flickvännen.

Just nu är tunnelbaneläsningen Herta Müllers Hjärtdjur. Jag blir illamående när jag läser den, som om jag har för starka glasögon. Bara en karaktär har fångat mig och resten bara rusar förbi i ett myller. Sitter och tänker att "det här är riktigt bra språk" men jag tycker inte om den, jag känner mig bara galen. Men den är nästan slut och jag längtar efter att börja med något annat.

2 kommentarer:

k sa...

Ah, minsann... Jag blev faktiskt riktigt tilltalad av Hjärtdjur (en av få böcker jag hunnit läsa i år). Men jag håller med om att karaktärerna är svåra. Vi läste den i bokklubben vilket var riktigt nyttigt eftersom vi kunde klura lite på den tillsammans och reda ut frågetecken. Spännande med lite recensioner! Kram!

Anna ser dej sa...

k:
Kanske kräver Hjärtdjur en omgång i bokcirkel eller bokklubb? Vi skulle läsa den i min bokcirkel men sen kunde jag inte komma den gången och missade alla diskussioner. Och ja, den hade kanske blivit bättre av det, genombenad. Men, njä, jag kände mig nästan lite galen av den och även om det måste innebära att den är bra skriven så tyckte jag bara inte om den, den tog sig inte in någonstans hos mig helt enkelt. Ja, jag gillar boktips så det blev några från mig också:D Kram till dig!