lördag 20 juni 2009

Ovationer och utmattning





Det finns tillfällen när man bara vill lägga sig på rygg och blotta strupen, tycker jag. Som för att förtydliga den oerhörda beundran man känner när man möter sin överman. Eller oftast kvinna.

Igår var det så. Jag startade dagen med tre missbedömingar: "Jag hinner handla och göra picnic innan vi åker till Skansen", "Nils slutar tjuta när han somnar i vagnen. Det går snabbt" och "Man brukar kunna grilla egen korv på Skansen". Vi åkte trots dessa ödesdigra antaganden iväg mot Skansen vid 9 tillsammans med en snabbhandlad matsäck och två lite griniga barn. Väl där tittade vi på grisar och getter, insåg att egen korvgrillning tydligen bara sker på påsken och stödåt därför cirka 7 korvar à 25 kr.

Klockan 13 mötte vi vännen A, som hade med sin picnickorg. Och det är nu jag börjar stöta pannan i marken av djupa bugningar. Hon hade med sig en riktig korg med färskpotatis, gräddfil, sill, kavring och färska frukter, däribland självklart jordgubbar. Sen plockades nästa kylväska fram med champagne, öl och nubbe. Allt kallt. Mina korvbröd, La vache qui rit-ostar med skinksmak och gårdages kalla pizza stod där nästan generande usla. Som ett ljummet monument över hur man inte ska göra.

Trevligt var det i alla fall. Och så dansade jag, A och Sixten Små grodorna i det stora havet av japanska turister, knätofsar och kanadagäss. This is a song about the little frogs who don't have any ears. And they say "Koakakak". Det är speciellt att vara på Skansen på midsommar. Fast jag gillar det faktiskt. Men, det kräver nästan medföljande barn. Vi åkte hem igen runt 16. Men det är ganska ansträngande med en heldag på Skansen, trots att det mesta går bra. Så klockan 20 sov jag också som hade jag druckit nubbe hela eftermiddagen. Och det hade jag inte.

Men jag behöver upprättelse - A, jag lovar att jag också kan göra bra picnic. Du ska få se! Och tack för igår:D

6 kommentarer:

Therese sa...

Söta Anna, släpp alla krav....tids nog kan du göra fantastiska picnickorgar men just nu har du fullt upp med att vara mamma till två små små ljuvliga!♥ Kram kram

Anna ser dej sa...

Therese:
Jomen ändå... Men tack för påminnelsen. Kram till dig

No-one sa...

Ibland blir det inte som man tänkt sig, helt enkelt :)

Anna ser dej sa...

Alexia:
Nej, eller hur:D

k sa...

Jag är i vilket fall som helst imponerad över en planerad heldag. Det är lååångt ifrån vad jag/vi än så länge åstadkommit och det i sig kräver en eloge. Oavsett typ av picnic-korg...

Borgarbrackan sa...

Jag med picnic korgen kan bara säga att jag hade en bra dag. Alla dagar är inte såna..;-) Och Baby, när vi träffas hemma dig och du dukar fram ett litet förmiddagsmål bestående av fantastisk fruktsallad, yoghurt och lite HEMGJORD musli, samtidigt som jag ser kvällens blivande middag förberedd i små skålar likt vilket fantastiskt matlagningsprogram som helst. Då är det jag som bugar av stumhet inför graden av planering. Du är bäst! Det var så mysigt att få spendera en del av dagen med er. Många kramar /A