torsdag 14 maj 2009

Bok och bulle

Jag har blivit med bokcirkel.

Igår träffades vi för att dissekera Sonat till Miriam, Linda Olssons senaste tillsammans med dim sum på Aroydee i Gamla Stan. Det är härligt - både att få prata om böcker man läst och att få ses ute och äta mat som någon annan har lagat. Vi var rörande överens om väldigt mycket igår. Både känslorna för boken och maten.

Jag älskade Nu vill jag sjunga dig milda sånger och hade alltså höga förväntningar. Och det är svårt med såna. Sonat till Miriam var inte direkt dålig, men pretto. Den ville vara stor litteratur, men blev det inte. Och hela läsningen igenom fick jag Rockys ondgörande av Mikael Nyqvist i Underbara älskande på hjärnan: "Och då dansar Mikael ut i ett sommarregn med uppknäppt skjorta och biter sig i underläppen". Oj, oj vad alla är konstnärliga och speciella och ...konstruerade. Jag kommer liksom aldrig in i boken och den lämnar mig helt oberörd, utan några spår.

Spår lämnar däremot maten. Jag äter dim sum tills jag nästan spricker. Både till förrätt, huvudrätt och efterrätt. Med fisk, tofu, räkor, krabba, fläsk, köttfärs, pilgrimsmusslor, grönsaker och vaniljsås. Och vi kan konstatera att Aroydee skulle kunna bli vårt stamhak. Det är lagom ostylat, har gott om plats, riktigt bra mat och det kostar dessutom inte skjortan att bli mätt. Vi kommer tillbaka, det är ett som är säkert.

Böcker och god mat som man slipper laga själv. En perfekt kombo. Tycker både Nils och jag.

4 kommentarer:

k sa...

Bokcirkel är en höjdare, tycker jag. inte minst för att man i allmänhet måste läsa böcker som någon annan väljer åt en OCH för att man har en deadline och därmed faktiskt måste slutföra också... Sedan är det ju ett gjutet vuxensammanhang som passar fint med två-barns-livet som medföljare.

Anna ser dej sa...

k:
Eller hur!? Det är ju liksom halva nöjet att inte veta vad man ska läsa och helst få läsa nåt man inte skulle valt själv. Och det är grymt att få gå ut och äta middag då och då:D

No-one sa...

Låter verkligen som en perfekt kombo. Det bästa från två världar!

anna sa...

ah, bokcikel är underbart!