lördag 19 juni 2010

Blodsmak i munnen och kärlek i hjärtat















Jag kände det så intensivt i veckan. På blå linje mot Kista. I en vagn som luktade svett och lite unket. Med blodsockerfall och en maska på strumpbyxorna. Trött och sliten efter de senaste veckornas jobb.Ganska mycket som en disktrasa faktiskt. Men hjärtat bultade varmt i bröstet, lycklig någonstans ner i magen. Jag känner mig stark och bra. För jag lever. För att livet, med hela sin bergochdalbana är det som gör det verkligt, sant. Det gör ont och det är så vackert, det är slitigt och tungt, det är ljusa skyar av älvdans och diskmaskinstömning om vartannat. Och jag är så glad att jag känner. Att jag får lov att känna, att jag vågar känna.

Kropp möter hjärta och jag tror minsann att själen också är med på tåget. Men det är tid för återhämtning, för vila, för att bara vara. Det känns också starkt. Jag jobbar några dagar till, men sen, på onsdag då blir det semesteråka av. Jiha.

Idag är jag ensam hemma. Barnen sover, lillgrisen med feber. Lång och skön dag, mestadels utomhus, som jag bara tog som den kom tillsammans med fina vännen U och hennes 3-åring. Korv med bröd bland änderna i parken, kaffe och ballerinakex till allas förtjusning. Sen skulle de åka hem U och V, men vi hängde lite till och gick över till plättar och fruktsallad på gården. Och sen hängde vi lite till och landade i Capricciosa och nåt med räkor och vitlök från finpizzerian i krokarna. En fin dag, en skön dag. Bara för att vi bara var och var och var. Och inget annat.

Nu sover smågrisarna. Diskmaskinen går. Och jag ska lägga mig ner och bara vara här, själv, en stund.

3 kommentarer:

Fröken Blund sa...

och jag är så glad att du är tillbaka. att du skriver. och jag blir alldeles berörd av det du beskriver i tåget. jag känner mig oxå stark då. när jag läser.
och jag är här och läser. men jag kommenterar sämre än vanligt. bara så du vet.
kram. du fantastiska ord-trollare:)

k sa...

Jag gillar ordet "blodsmak". Jag vet inte varför, för egentligen är det ju inget positivt. Jag tror att det handlar om kopplingen till det "verkliga livet". Du vet att du lever på riktigt när du blir påmind på så påtagligt sätt.
Och det är underbart att vända det utslitna till något hoppfullt och förväntansfullt. Underbart när det går. Jag gläds med dig och räkna ner med dig. Hoppas ni får en underbar semester! Jag ska skicka bok till dig på studs! Kramar!

Anna ser dej sa...

fröken blund:
tack fina söta, vad glad jag blir! stor kram

k:
ja, det är nog så det känns också. levande, kanske inte alltid helt angenämt, men starkt:D och tack för fina, fina ord. och...åh, då väntar jag med spänning:D sticker iväg från stan imorgon och kommer nog inte vara här så mycket, så vi får se om det hinner komma fram... annars har jag nåt fint att se fram mot. kramar!