fredag 18 juni 2010

Till hemlige bokvännen: om böcker, läsning, om det jag älskar

Jag älskar böcker, fast läser inte alltid. Är lite periodare, beroende på sömn och andra aktiviteter men kärleken håller alltid i sig. Jag läser ofta om, tycker om att få uppleva en bra berättelse igen, hitta nya saker, förälska mig igen. Läser ofta flera böcker samtidigt, nåt lätt och nåt tungt, långsamt och snabbt, eller bara olika. När jag förälskar mig så släpper jag inte böckerna, då får de följa med mig, flytta, damma till och sen komma fram igen. Älskar jag inte har jag inget problem med att släppa och låta böckerna flytta till någon annan.

Har ingen bra lista över allt jag läst i år, men här finns en del. Och det här är några all time favoriter:
  • Elizabeth Gilbert; Eat, pray, love
  • Linda Olsson; Nu vill jag sjunga dig milda sånger
  • John Irwing; Widow for a year
  • Jeanette Winterson; The Passion
  • Arundhati Roy; God of Small Things
  • Hjalmar Söderberg; Doktor Glas
  • Chimamanda Ngozi Adichie; En halv gul sol
Jag tycker om språk med rytm och rymd, metaforer, ett språk man får rulla på tungan. Jag tycker om biografier, om romaner, om en del deckare (Kepler var utmärkt, Ajvide Lindkvist gillar jag också skarpt), poesi. Jag tycker inte om chicklit alls och fantasy förstår jag mig inte på - kanske har jag missat det som är riktigt bra? Läser på engelska och svenska, lika gärna. 

Jag vill verkligen läsa Tidsresenärens hustru av Audrey Niffennegger, Och så längtar jag efter att läsa om Vibeke Olssons Molnfri bombnatt, som jag älskade och grät till första gången.

I övrigt: gillar jag kaffe, blommor, musik, choklad, vykort, nötter. Inga allergier alls att ta hänsyn till. Om möjligt så skulle jag också bli jätteglad över att få mitt paket senast på onsdag 23/6 nästa vecka - jag vet, det är ju skitkort tid dit - men sen är det semester och vi kommer åka lite hit och dit, så om det funkar blir jag jätteglad:-) Och annars, fråga på om det är något du undrar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ordgaller

Gäst hos väderleken

Poétudes

Single Swingle

Fremde Gedichte

- M v h,
Peter Ingestad, Solna

Jessica E sa...

Åhh Molnfri Bombnatt!! Den är fantastisk och tårarna rann även på mig när den lästes..Har verkligen satt avtryck på mig! Tycker titeln är fantastisk också..Dags att läsa om den tror jag :-)

DIN HEMLIGA BOKVÄN sa...

Det är jag som är din hemliga bokvän! Jag har redan idéer om vad du ska få! :D