onsdag 5 maj 2010

Snor, mask och valborgseld





































Vi åkte till Blekinge över Valborg. Grävde efter mask i gödselhögen. Eldade valborgsbrasa i trädgården. Fiskade mört i ån. Sixtens intresse höll i säkert 4 minuter innan han ville åka hem medan Nils gjorde sitt bästa för att trilla i plurret och samtidigt peta ut sin mammas öga med ett spö. Vi tittade på när kossorna blev mjölkade. Morfar stekte plättar varje morgon kl 06.00 och lassade in i gapet på den yngste familjemedlemmen. Sixten tog på sig jobbarhandskarna, körde skottkärra, sågade och drog ris. Jag läste deckare och drack vin, hann andas en smula, njuta av trädgården.

Och jag längtar, längtar efter min egen trädgård och mitt eget hus. Ett eget rum i världen.

4 kommentarer:

Maltes mamma sa...

Fina bilder, längtar hem! Kram syster

Fröken Blund sa...

åh så fin valborg ni haft...
och bästa morfarn va...plättar och åkgräsklippare... Jösses. det är svårslaget...

Min plats i solen sa...

Låter som en underbar helg och vilken guld-morfar som steker plättar kl. 6 på morgonen.:)

Trevlig helg!
Kram Lotta

Anna ser dej sa...

Maltes mamma:
Ja, ibland vill man bara vara där, på det stället som varit hemma för länge sen och som alltid är det på vissa sätt. Det var härligt. Kram fina vännen, vi ses nästa helg!

fröken blund:
jo, eller hur:D och sågen, Sixten fick såga också - det var grejer, det kan jag säga! kram

Alexandra:
Nu har jag bokat tid faktiskt, hos Vedalila, så i September så smäller det hos mig... Tack för inspirationen!

Min plats i solen:
Ja, det var fint. Skönt. Avslappnande. Och framför allt slapp vi gå och dra med två superförkylda ungar hemma i trånga stadstvåan... Bra för alla! Och hoppas din valborg blev bra den också. kram