söndag 28 februari 2010

Farsor och morsor på stan

I fredags hände det. Jag tror faktiskt inte att jag och kärleken varit ute och ätit middag, själva, sen Sixten föddes. Det är uruselt, men det har liksom bara inte blivit av. Men i fredags. Då smörjde vi kråset med pilgrimsmusslor, anklever, rådjursstek, ankkorv, 12-årig lagrad rom och choklad. Det var fantastiskt.

Och det som var ännu mer fantastiskt än att äta god mat någon annan lagat var känslan av att få vara två vuxna människor som älskar varandra, som har valt varandra, som mest möts över smutsig disk, joggingbyxor med knän och sömnbesvär, men som plötsligt får lov att mötas i att det är härligt att hänga med varandra. Det var jäkligt välbehövligt. Sen gick vi på Gondolen och drack drinkar. Inte en, utan två. Två! Vi hittade en hörna att sitta i och fnissade åt män i lusekofta på jakt och kvinnor som anammat att 40 är det nya 20.

Sen var klockan 23 och vi åkte hem. Nils var vaken och skrek högt och ilsket mot farmors axel. Somnade inte i sin egen säng igen utan tätt tryckt mot mitt ansikte. Jag somnade torr i munnen, med bultande hjärta och ofantligt glad över en härlig kväll med en härlig man.

5 kommentarer:

Jessica E sa...

Åh sådana stunder borde man ta sig oftare för de är livsviktiga för förhållandet! Då orkar man bättre de där jobbiga dagarna också...Jag och maken har en middag inplanerad i april...Gud så sjukt att man måste planera in så långt i förväg men så är det när mormor + morfar bor 10 mil bort och det finns kusiner som också har föräldrar som vill ha vuxentid.

k sa...

Låter ljuvligt och nödvändigt. Fast jag slås ganska ofta av hur lite vi klarar att gå runt på. Kvällarna i tv-soffan är inte så vidriga som jag en gång i tidernas begynnelse utmålade dem som...;) Men miljöombyte och samtalsombyte är faktiskt relationslivlina på viktig nivå och det ska förvaltas. Härligt att ni hade det bra! Kramar!

Fröken Blund sa...

åh...precis så där vill jag skriva. fasen och tusan vad du skriver bra!
och naturligtvis...så skönt och kul att ni haft det så bra!
kram!

Borgarbrackan sa...

Good for you honey! Jag är så glad för er skull. Mer sånt ! KRAM

Anna ser dej sa...

Jessica E:
Känner igen det där med att behöva planera långt i förväg... Men, gå och sug på karamellen eftersom ni ju har inbokad barnvakt: bra mat, nåt kul att göra, goda drinkar... Skriv en önskelista och tänk på när det är lite för mycket vardag.

k:
Nej, jag kan hålla med om det - det är inte så eländigt att hänga hemma på kvällarna som man kanske kunde trott. Men, det är fantastiskt att få byta den miljön ibland trots allt. Och nödvändigt för att man inte helt ska drunkna under blöjor och spagetti bolognese. Kram tillbaka!

fröken blund:
Tack och tack och tack! Och du skriver ju helt underbart själv ju:D Kramar

Borgarbrackan:
Tack raring! Det behövdes, det gjorde det. Mer vuxentid åt folket! Kramar