lördag 6 februari 2010

Borta bra och hemma jävligt kallt







































































































Det har gått så snabbt och känts som en evighet på en gång. Resan. Jag bär den fortfarande i hjärta och minne som ett sovande barn, inte ett nyfött barn, men kanske en 4 månaders gris: vant men ändå med vördnad och rädsla för att tappa den. Den har gett mig så mycket, oss så mycket. Jag känner mig som ett solcellsbatteri som fått ligga på laddning. Varje cell i min kropp har slukat värmen, solen, havet. Framför allt havet, salt och varmare än kroppstempererat, varje bad som en omfamning.

I tisdags kom vi hem. Omtumlade, efter att ha börjat dagen i Bangkoks värme, avgaser och dofter och slutat den hemma i våra egna sängar efter taxiresa i snö och huttrande kyla från Arlanda. Det är så märkligt att resa så långt, som om själen inte riktigt hinner med. Jag har hört nån historia om amerikanska indianer som flög och som sen fick tillbringa 3 dagar på flygplatsen för att själen skulle hinna dit. Lite fånigt kanske, men så känner jag mig. Som om inte hela jag riktigt hinner med. Men nu är jag här, hel och hållen, förutom en bit av hjärtat som fortfarande är kvar där borta.

Vi har haft det fantastiskt. Jag vet knappt var jag ska börja. Det hinner byggas upp så mycket glädje, lust och energi i kroppen av så många saker. Att få gå utan strumpor i en månad. Att äta färsk ananas varje dag till frukost. Att få bada varje dag. Att få känna solen värma kroppen och inte frysa. Att någon annan gjort sig mödan att laga fantastisk mat till just mig. Och att någon annan plockar undan disken och diskar den. Att se Sixten och Nils springa och krypa i salta vågor. Att ha tid att prata och umgås utan vardagsstress och hushållsarbete. Att se människor bli glada för att man har med sig sina barn till just deras restaurang. Att se sin hudfärg gå från vintergrå till sommarbeige (solandet är inte var det varit med små barn, så pepparkaka blir det inte just nu...). Att känna sig som värsta populära tjejen som alla vill hälsa på på grund av att man bär på en söt bäbis. Att åka båt på turkost vatten. Att mata fiskar som äter bröd ur handen. Att snorkla. Att äta middag på stranden under lyktor och stjärnor. Att få känna nya dofter, nya smaker, se nya platser.

Jag är här igen.

7 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Låter underbart :-) Tiden går fort när man har det bra... färsk ananas, bara det... utan strumpor... *suckar* Här hemma har det blivit mycket ljusare bara de senaste veckorna. Välkommen hem!

k sa...

Jaa, välkommen hem och tänk, en hel månad av vintertristess och grått har ni sluppit och därmed är det en månad mindre till sol och värme även här; eller hur?! Det låter som att ni haft det helt ljuvligt - bara det att kunna få tid att prata med sin kärlek om annat än vardagens göromål och VÄRME.
Men, själviskt nog är jag glad att du är tillbaka så att jag kan få läsa lite fina inlägg av dig lite oftare! Stor kram i vinterfebruari!

anna sa...

suck. det låter alldeles, alldeles underbart! välkomna hem, hoppas återanpassningen till vinter, kyla och vardag går så smidigt man kan hoppas...

Borgarbrackan sa...

Välkommen hem darling. Jag är avundsjuk förstås, men unnar dig och varje fiber i dig och familjens kroppar denna uppladdning. Må det vara länge i vårt eget, vackra, vinterkalla land. Puss

Maltes mamma sa...

Vilken lycka! Det låter som en alldeles underbar resa för själen. Välkommen hem och lycka till på jobbet imorgon. Kram!

Yogamamma sa...

välkommen hem! Och den där historien om indianerna är inte alls fånig tycker jag, utan ganska självklar på något vis. För mig, som ofta behöver vänta in min själ.

Anna ser dej sa...

Alla:
Tack ni fina söta underbara människor. Vi är hemma och det känns helt ok det också. Trots allt... Kramar och pussar till er!