söndag 7 februari 2010

Nytt år, ny fas, ny ettåring



















































































Han hann fylla ett i Thailand, vår lilla Nillagris. Och idag är han 13 månader. De första stegen på egen hand togs i tropisk värme och han går några stapplande steg här och där, fler för varje vecka. Nu har han börjat att verkligen gilla när man håller honom i händerna och går också. Den tredje tanden kom upp härom dagen, men annars har han klarat sig ganska bra på sina ynkans två gryn, som tur är. I Thailand fick han helt klara sig på vanlig mat och det funkade för det mesta. Äter gör han helst om han får sitta själv och peta med en gaffel eller sked och då verkar det mesta funka trots avsaknaden av tänder att tugga med.

Oftast är han glad och då är han otroligt härlig. Charmig, mysig och inte rädd för att ta för sig. Han tycker om att bli runtburen och peka med sin lilla hand på vad han vill titta på. Dä, dä, dä. När han är lite mysig och trött älskar han att rulla i sängen och kasta sig runt bland kuddarna tillsammans med gosemusen. När han blir arg kastar han sig raklång på mage på golvet och skriker högt, högt eller blir "arga pinnen". Otroligt mycket vilja i så liten kropp. Han tjuter i högan sky och gråter stora tårar varje dag när overallen ska på, eller pyjamasen, eller tröjan, eller...Och helst vill han ha det storebror har. Sixten lär få jobba hårt för att få ha sina saker ifred framöver. Nils passar på i ett obevakat ögonblick, tar storebrorsans saker och kryper iväg sitt allra snabbaste med stora tjut från Sixten som resultat. Fast lika ofta skrattar de också tillsammans när de busar med varandra eller jagar varandra. Mycket kärlek ser man redan. Och många bråk lär det bli...

Imorgon tar min och Nillas symbios slut på riktigt. Imorgon börjar jag jobba och kärleken tar över hemmafrulivet. Det känns bra, men lite lite vemodigt. En fas är slut i livet. Och jag ska inte ljuga, de senaste månaderna har jag längtat som en dåre efter att få lämna den fasen och få vara en annan Anna. Få gå till jobbet och använda de där delarna av mig som legat och dammat. Nu är vi här och plötsligt värker det lite i hjärtat av tanken på att inte få hänga med min lilla kille på dagarna. Men, det är dags och det kommer att bli så bra, det vet jag, det känner jag i hela kroppen. Så nu är det dags att gå och inventera garderoben på något ofläckigt, som inte är mysbyxor så jag inte behöver skämmas imorgon. För då är det jag som sitter på tunnelbanan mot kollegor, automatkaffe och lunchrast igen. Det pirrar lite i magen...

5 kommentarer:

Yogamamma sa...

idag är du där jag var förra söndagen. Då drack jag två stora glas med vitt vin för att slippa tänka på att jag skulle börja jobba. Och jag visste inte om jag firade att en fantastisk föräldraledighet var över eller om jag sörjde jobbstarten. Nu, såhär en vecka efteråt inser jag att det nog var både och.
Men jag jobbar "bara" tre dagar i veckan på företaget som jag är föräldraledig ifrån. De andra två är jag min egen, på det nystartade företaget som jag driver helt själv. DET är en schysst balans.

Toril sa...

Lycka till med din nystart! Tänker på dig:)

Maltes mamma sa...

Har tänkt på dig idag. Hoppas automatkaffet smakade fint. Vilka underbara bilder...jag drömmer mig bort. Kram kram!

k sa...

Måste först säga att de är oerhört lika till sätt och läggning, Nilla och Pydden. Det där mysandet bland kuddar, "dä"-andet och bli-buren-andet, det hätska humöret vid just overall-dags och annat, charmigheten och att stjäla storebrors grejor för att snabbt bege sig därifrån i triumf; det är banne mig som att läsa om Pydden! Sen är han förstås sockersöt och på bilden med munken trodde jag först att det var Sixten innan jag insåg att han blivit blond! Riktigt blond, t o m!
Sen, det där med att börja jobba; pirret i magen känner jag igen! Det ÄR ju inte bara något som tar slut utan något som börjar också. Bitterljuvt, för visso. Hoppas att du haft en riktigt riktigt bra första dag tillbaka på jobbet! Det är du väl värd! Kramar

Anna ser dej sa...

Yogamamma:
Ha, vad roligt att jag följer dig så i födslar och jobbstart:D Låter onekligen som en bra balans. Grattis till dig för ett så bra val!

Toril:
Tack snälla söta!

Maltes mamma:
Tack, det var en bra dag. Och tack för att du tänkte på mig då! Kram och puss

k:
Hahaha, vad roligt att de är så lika, våra gryn. Jo, han har blivit riktigt blond Nils. Nästan ljusare än Sixten faktiskt. Första dagen på jobbet var bra och tröttande. Och visst är det något som både börjar och tar slut. Både härligt och vemodigt. Men mest skönt måste jag faktiskt säga... Jag är redo att komma ut ur hemmabubblan! Och tack för snälla ord. Kramar!