torsdag 7 juni 2007

Sixten i den nya världen

Efter mycket noga övervägande så blir det Sixten han ska heta. Den allra vackraste av gossebarn, ganska bestämd till lynnet och inte för lättflörtad. En riktig Sixten alltså.


Stolt pappa Alf och Sixten, 1 dag gammal

Det nya livet som förälder är fantastiskt underbart härligt. Man vill bara skrika ut sin lycka till världen och gå med barnet på sträckta armar genom staden för att visa hur fantastisk han är. Precis lika fånig som alla nyblivna föräldrar alltså. Livet som förälder är också lite läskigt. Helt plötsligt fylls man av orostankar som "Tänk om han inte andas" eller "Det verkar som han har ont" när han skriker. Hans mamma grät av ont i hjärtat i natt. Sixten har nämligen fått lite ögonirritation och kunde knappt öppna sitt lilla outgrundliga djupblå högeröga. Det såg ut som det gjorde ont. Det gjorde det förmodligen inte, men bara tanken var nog för att mitt hjärta skulle brista.



Fast mest är det fantastiskt. Jag kunde inte tänka mig att det skulle vara så här. Trots sömnbrist och ont i nacken av amningsspänning så är det ofattbart härligt. Och varje dag känns det som något nytt har hänt. Sixten ser lite annorlunda ut, lite slätare, lite mer människa som är på väg att växa in i sitt utseende. Aktiviteterna växlar inte så värst mycket än. Sova, äta, bajsa. I en eller annan ordning. Fast igår badade vi honom för första gången. Det verkade vara härligt trots hans något skräckslagna min.



Livet bakom amningskudden är fantastiskt.

12 kommentarer:

Linda K sa...

vilken underbar liten sixten! gulla på honom från tant Linda :)

Anonym sa...

Vilket bra namn! Sixten. Snyggt med x. Och fin är han! Förstår att ni är stolta. Kram Kinna

Frida sa...

åh, så fint du beskriver det! själv är jag alldeles för amningslullig för att formulera mig så bra! mem jag instämmer helt o fullt!

Anonym sa...

Nja, Sixten???
Jag bara vet hur hemskt svårt det var att skriva MITT namn!
Man ser vilken skillnad det har blivit och hur mycket han vuxit i sig.
Kram
Gambla moster

Anonym sa...

Vad mysigt ni verkar ha det. Det är nästan så man blir lite avundsjuk. Och han är så fin er lille Sixten.

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Vad härligt. Lycka till. Och - som alla säger, men ingen lyssnar på - ta till vara tiden, varje dag. Även om det känns oändlig, när man är mitt i den, så är den över, innan man anar det.

Anonym sa...

åh vad underbart :) stoort lycka till med allting!

Anna ser dej sa...

Allihop:
Livet i amningsträsket är något tidsbegränsat, så det blir tyvärr en gemensam kommentar... Men tack för alla lyckönskningar! Och vi tycker Sixten är jättebra. Inte ens gamla mostrar har något att säga till om såna saker:D Kram Anna

Unknown sa...

6-10. Coolt.

Samma sa...

Sixten är fab. Både gossen och namnet. Vi var faktiskt inne på det namnet när vi vänta vår pojk, men det blev ingen Sixten. Kanske nästa gång. Er Sixten är gudomligt söt.

Anna ser dej sa...

jan:
Precis vad min käresta brukar säga. Det är ett så internationellt namn helt enkelt:D

samma:
Tack, det träffar rätt i modershjärtat:D Som sagt, kanske en Sixten till er nästa gång...

Anna sa...

Vilken söt bild på Sixten, han ser inte så stor ut. Rätt lik våran lilla kille.