torsdag 19 april 2007

Mot Sherwoodskogen!

Ikväll åker jag med sambon till Gotland. Där ska det firas födelsedag med 15 av hans närmaste släktingar. De är en oerhört trevlig släkt så jag gläder mig. Och jag gläder mig inte minst åt att få lov att frossa i min fyr-fetischism eftersom vi ska bo i en fyrvaktarbostad på Fårö. Alltså ungefär 50 meter från självaste fyren.

Om man orkar kan man gå uppför den branta trappan till själva glashuset på toppen av fyren. Och innan man kommer dit kan man också sitta i en stilig, platsbyggd 50-tals soffa i brunt slitet skinn omgiven av fluglortar och fundera över hur det känns att vara en enstörig fyrvaktare. Lite som i Tove Janssons Pappan och havet, som förövrigt är en alldeles underbar bok.

Dit ska jag. Titta på havet och himlen som smälter samman till ett. Bada vedeldad bastu med vågorna utanför knuten. Vakna till ljudet av fiskmåsar. Kanske till och med hitta en säl på stranden, som jag gjorde förra gången vi var där. Ljuvligt ska det bli.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du gör detta så bra! Underbart.

Linda K sa...

hurra du har börjat blogga! :D

Anna ser dej sa...

linda k:
Ja, det är minsann ett sant nöje... Tack till dig för fantastisk inspiration! :D

Anna ser dej sa...

Sicilia:

Tackar! Du är ju min stjärna på blogghimlen, så tack till dig också för all inspiration och delad bloggkunskap :D