torsdag 26 april 2007

Hipp hipp hurra!



Jag har alltid fnyst lite föraktfullt åt Polarn o Pyret, fast i smyg. Lite för välanpassat, lite för välstruket, lite för randigt. Men, jag lägger mig härmed på rygg och visar strupen. Respekt till PoP för jämlikhetstänk kring barnkläder! Jag ska härmed handla så mycket min plånbok tillåter ur den nya unisexkollektionen, där fokus inte är kön utan storlek. Äntligen! Och hey, det behövdes bara att vi kom en bit in på 2000-talet för att den poletten skulle trilla ner hos någon... Inte illa. Ha.

Det är någonting som triggar mig så överjävligt när det gäller färguppdelning. Rosa för tjejer och blått för killar. Min sambo förstår inte varför jag blir så arg. Det är nästan så jag inte förstår det själv, men jag tror att det handlar om att det är en så stark symbol för könsroller och uppdelning. Att inte få ha på sig vad som helst för att man minsann är tjej. Eller kille. Alltså - att inte få göra vad som helst för att man minsann är tjej. Eller kille.
Jag är övertygad om att jag också kommer att stå där och dra i en prinsessklänning. Eller piratkostym. Men så länge jag bara kan så ska jag härda ut och köpa fina kläder som inte vrålar könstillhörighet istället för personlighet. Och när jag inte härdar ut längre - påminn mig om det här inlägget.

6 kommentarer:

Sara sa...

Jag har missat kollektionen helt. Jag måste genast surfa in på p.o.p. Jag som helst klär sonen i rött.

Anna ser dej sa...

sara:
Ja, kolla genast in! Och rött är ju fenomenalt snyggt på alla:D

Frida sa...

det konstiga är att det verkar som de flesta tycker som du (inklusive jag!), men ändå envisas affärerna med den otäcka könsuppdelningen. varför??

Anna ser dej sa...

Frida:
Ja, det är jäkligt märkligt. Såg ett program där de frågade någon affär varför de delade upp kläderna i pojk- och flickkläder. Svaret blev: "annars skulle vi ju lura kunderna". Ja, ett jäkla lurendrejeri om man hade fått välja vad som var snyggt inte vad som var för rätt kön...

Anna sa...

man kan ju alltid köpa princesskänningar till sina killar och piratkostymer till tjejerna om suget blir för starkt! Annars så känner jag igen mig, men efter 2 år med en dotter så börjar jag tycka att det är ok med nåt rosa plagg nu och då - huvudsaken är att hon har ALLA färger! Men oj vad folk tror att hon är en kille pga hennes turkosa fleece - sen spelar det liksom ingen roll vad on har annars.

Anna ser dej sa...

Anna:

Helt rätt ju! Ett regnbågsbarn är nog det bästa att försöka satsa på:)