lördag 18 april 2009

Närvaro



Tålamod och närvaro. Det är saker jag tänker och övar mig på varje dag. Speciellt vid hämtning på dagis.

Sixten går oftast själv numer och vill inte åka i vagnen. Han går med myrsteg, några fram och några tillbaka. Stannar för att titta på brevinkastet till företaget bredvid dagis. Stannar för att gå upp ett trappsteg och hoppa ner tio gånger. Stannar för att springa åt motsatt håll. Stannar för att titta på någon som kommer gående emot honom. Stannar för att prova hur automatiska dörrar fungerar. Stannar för att titta på en hund. Stannar för att slicka på en vägg (jag vet...jag försöker att inte tänka på vad som finns där, men säger jag nej så gör han det 50 gånger istället för en...). Stannar för att titta på ett litet litet papper på marken. Stannar för att springa nerför en garageinfart som sluttar ner.

Det är då jag verkligen är tacksam att jag är föräldraledig och att vi inte behöver hinna hem till något. Och som jag försöker tänka på hur mycket han lär mig att vara där och då. Det är så lätt att gå snabbt, dra honom i armen eller lyfta och kånka under skrik och skrän. Ibland gör jag det också, men alltmer sällan. Det får bara motsatt effekt. Så jag försöker gå där och uppleva världen som han gör det, när allt är nytt och spännande. Utan att få en stressattack av att allt går så långsamt. Jag hoppas jag kan försöka hålla kvar i det när jag börjar jobba igen också för det lär väl bli den största utmaningen.

Närvaro är också att skära laxrosa rabarberstjälkar i lagom stora delar och koka dem med jordgubbar, vaniljstång, lite socker och vitt vin. Och sen äta det till varm Brie. Försök motstå det den som kan, hur man gör ser man här.

5 kommentarer:

k sa...

Åh, så gott det låter. Och vårigt!
Jag förstår vad du menar med närvaron. Jag har samma problem/möjlighet som du. Självklart blir det mycket lättare och bättre om man ser det som det sistnämnda. Jag ska börja öva aktivt jag med...
Kram!

Therese sa...

Det är fantastisk vilken förmåga barn har av att leva just här och nu! Synd att den förmågan avtar med åren!
Trevlig helg från Karlskrona!♥

Anna ser dej sa...

k:
Jag kan bara rekommendera det! Och närvaron är det bara att träna på tror jag. Och försöka tillåta istället för att stressa igenom. Lycka till med det till dig också:D Kram

Therese:
Ja, det är så jäkla häftigt. Det som är bra är att man ju kan öva upp den igen tror jag.
Hoppas ni hade en fin helg själva i vackra Karlskrona:D

anna sa...

märkligt, det där, att det alltid känns som om man jobbar mot en deadline... när man bara ska hem och bre mellis-mackor, ungefär?

Anonym sa...

Å jag skulle nog verkligen behöva öva! Jag känner adrenalinet rusa bara vid tanken på en sådan promenad hem från dagis. Då är jag trött och hungrig och vill hem genast och steka blodpudding innan Sigge också blir för trött och för hungrig och vi ballar ur alla tre.

Slicka på väggar får mina stackars barn endast göra på helgen.

Kram kram!