lördag 14 juni 2008

Ombytta roller

Det är märkligt. Att ha ett nytt liv. Att vi har bytt liv, jag och kärleken. Jag klär på mig kavaj och höga klackar. Han går i shorts och t-shirt och vinkar hejdå med Sixten när jag klapprar ut genom dörren. Sen tunnelbana: tusen och åter tusen Metros som prasslar som en lövskog.

In genom dörrarna på myndigheten. Passerkort och vink till vakterna. Automatkaffe. Mail att beta av och samtal att ringa. Kollegor att tjattra med. Lunch. I lugn och ro en hel timme. Sen jobba mer. Eftermiddagsfika. Telefonsamtal. Möte. Ett sms frågar "Kan du köpa en liter fil?". Det gör jag. Och sen är jag äntligen hemma igen. Hos Sixten och kärleken, som väntar med middag och fyllt kylskåp. Han är en fantastisk hemmafru, min man.

Det har gått så lätt, att byta liv. Jag tror att det har varit lätt för oss bägge. Jag är glad för det. Jag är glad för att det känns så roligt att börja jobba igen. Och jag är glad att jag fått vara bara mamma i ett helt år före det.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Va´skönt ni har det!! Och va´skönt att slippa jobb-jetlag..! /cat

anna sa...

det är toppen att byta liv, för alla inblandade tror jag!

Yogamamma sa...

vad härligt att det funkar så bra, för hela familjen. Och jag säger som fru a - det är toppen att byta, för alla inblandade. Helt plötsligt får man förnyad förståelse för varandras vardag.

Frida sa...

Åh, jag ser fram emot hösten när vi ska byta här hemma. Sen vore det ju ÄNNU trevligare om jag hade ett roligt jobba tt gå tillbaka till...

Anonym sa...

de é inge kul när du jobbar och slutar blogga...:( /cat

Anna ser dej sa...

cat:
vi har det bra. och nu har vi landat i det nya tror jag.

fru a:
det tror jag också!

yogamamma:
precis, det är verkligen en ökad förståelse som uppkommer. fast man glömmer nog snabbt hur det var "på andra sidan" också...

frida:
ja, man behöver flera delar av sitt liv och det är skönt att få lov att vara hela sitt jag. och jag håller tummarna för att du hittar ett roligt jobb att landa i.

cat:
nä, jag är så usel på att göra många saker samtidigt. men jag ska skärpa mig!