onsdag 23 april 2008

Svett i falsett

Lokalen är mörk och fuktigt varm. Vi har klappat in honom igen. Han står där, ensam på scenen med gitarr och rosett. Ska precis börja spela igen när han ler stort och säger "Nej, vänta, nu kom jag på en sak. Jag kommer snart. Jag lovar." Går ut till kanten av scenen och pratar med musikerna. Vänder igen och kommer tillbaka. Och börjar spela. Jublet sprider sig. Jag höjer händerna i luften och njuter. Gåshuden sprider sig och håret ställer sig upp på hela kroppen. Till och med på huvudet.

Du sa du hade kommit för att leka
som ett bevis på att du brann

Du låter första plagget falla
Du låter andra plagget falla
Du låter tredje plagget falla

Så säger du
Inte lång tid nu
bara jag och du
och så himlen

Bara himlen ser på


Igår spelade han för mig, Erik, på Kägelbanan.
Igår fick jag en dos kärlek, minnen och gung.

Idag har jag haft den i huvudet hela dagen. Bara himlen ser på. Så bra en svensk falsett kan bli trots att den har nästan 20 år på nacken.

4 kommentarer:

Borgarbrackan sa...

Jag instämmer bara i lovsången. Det finns bara en Eric helt enkelt.Då.Nu.För alltid.

Anonym sa...

Åh världens bästa Erik!!! Minns fortfarande hans spelning på Berns för massor av år sedan som var en enda kärlek, tung-gung dans och soul fest :-)

Hans dotter föddes på samma dag som vår dotter och hade jag vetat det på BB så hade jag släpat mig runt från sal till sal på jakt efter Erik :-D

Spelar han någon mer stans i stan i sommar?

Anonym sa...

Kollade hans hemsida och han ska spela med Lenny Kravitz (ännu en favvo-kille)på SOfiero, HBG, (svärmors hemstad) i juni. Typiskt nog mitt ivecakn så det blir ingen resa ner för oss tyvärr.....Jag hade nog fått hjärtstopp av så mycket härliga karlar och bra soul-musik :-D

Anna ser dej sa...

borgarbrackan:
Ja. Vad härligt det var!

jessica e:
Ljuva musikminnen! Inte illa med gemensam spelning med Lenny. Skulle kunna vara värt ett hjärtstopp:D