måndag 3 december 2007

Att sticka ut



Över stora delar av Vasastan har någon stickat ut. Eller gjort ett utstick. Ja, vad man nu ska säga. Helt enkelt stickat stilfulla saker som värmer stuprör, stolpar och en och annan naken staty. På Odenplan har numer den kalla mannen med rumpan bar åtminstone fått en snygg luva. Det är något så spännande som graffitistickarna Stickkontakt som varit i farten.

Jag imponeras mäktigt över alla som kan handarbeta. Sy, sticka, brodera, virka eller knyppla. Inget kan jag sägas göra. Jag kan med stor möda sy i en knapp, men annars förlitar jag mig helt på proffsen eller min häftapparat. Det är uselt.

Sticka försökte jag mig på i högstadiets syslöjd och tänkte glatt att "en tröja ska man väl kunna sno ihop". Ett år senare satt jag där med ett halvt bakstycke, som jag fick lura min slöjdfröken att jag hade stickat klart för att få betyg. Det var första och sista gången jag befattade mig med de räta och aviga. Men, graffitisticka - det skulle jag också vilja kunna.

9 kommentarer:

Linda K sa...

ha ha guuu vad häftigt! har sett rädet utanför NK men det trodde jag mer var nåt slags julpynt. jag vill också kunan sticka! nåja, har broderat mig en kudde iallafall :)

Yogamamma sa...

vilken häftig grej. Det måste jag spana på när jag åker dit nästa gång.

Anonym sa...

Vilken cool idé! Själv har jag på högstadiet lyckats sticka två högervantar och känner igen det där du gjorde för att få betyg...

Anna ser dej sa...

linda k:
du har broderat. jag bockar mig djupt i vördnad...

act as if:
ja, kolla på dem. de är jättefina och man blir väldigt glad av att se dem:D

kerstin:
eller hur! och jag är glad för att jag inte är den enda som inte kan sticka:D

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.

Anonym sa...

Det märks att du släktas på din moster! Det där med tröjan känner jag igen, jag stickade på en tröja i minst tre terminer. När jag stickat den färdig hade jag repat upp så manga gånger att tröjan var helt oanvändbar. Det var jag som startade trenden med att få ett nytt plagg att se ut som en välanvänd lagårdskofta! Min syfröken suckade och sa att jag nog var den enda i världen som lyckats sticka baklänges!
Gambla Moster

Anna ser dej sa...

Gambla moster:
Hehehe, ja, jag släktas helt klart på dig:D

Umma sa...

När jag strosade på Götgatsbacken häromdagen uppenbarade sig ett stickat stuprör - Blev så fjantigt lycklig i hela kroppen av åsynen! SÅ HÄRLIGT!

Anna ser dej sa...

ummagumman:
visst är det underbart:D