onsdag 25 maj 2011

Posttraumatiskt flyttsyndrom

Alltså. Det borde ju vara eufori. Det borde vara jättekul. Det borde vara energifyllt och gasen i botten. Det borde vara skattkartor och grillad haloumi och upptäcktsfärder. Fast det är mest lite håglöst. Inte dåligt, bara håglöst, som jag inte riktigt är med. Kreativiteten uteblir, orden vill sig inte, jag har inte lust bara. En gnagande vetskap av att jag är frånkopplad, inte närvarande.

Jag tror det är så här: kroppen är i Skåne, planterar blå kantnepeta, kokar gröt, packar gummistövlar, lagar mat som någon skriker "det här är äckligt för mig" när de ser och sen vägrar att smaka. Kroppen pendlar till Lund, handlar på Maxi i Västra hamnen och fyller återvinningslådorna i källaren.

Allt detta medan själen tar en kaffe vid Fridhemsplan, promenerar över bron bort mot Vasaparken, åker blå linje till Kista fast det inte finns nåt skrivbord där längre för mig, tar 3:an till Nytorget, promenerar ner mot Slussen med blicken fäst på andra sidan Strömmen, flackar med blicken och hittar inte hem. Jag tror det faktiskt.

Det är som hela flyttprocessen håller på att hinna ifatt mig. Jag är så trött bara, så oinspirerad. Dessutom känns det så fjuttligt. Jag har det så bra och har inte vett att uppskatta det. Istället skaver det i mig. Men jag tror att det handlar om tid. Tid att vara, tid att landa, tid att andas från magen. Tid för själen att hitta hit.

I brist på inspiration försöker jag få kontakt med kroppen. Jag har nog inte cyklat på sådär 10 år, men nu har jag börjat igen. Till och från tåget varje dag, för att få igång mig efter fyra mardrömsår när det gäller träning, minska stressen och irritationen över att bussen bara går var 15:e minut... Stockholmssyndrom, ja, jag vet... Men jäklar, kroppen har kickat igång, något har vaknat, under 2000 dubbeldajm, 800 franska ostar och 17000 kardemummabullar så ligger tävlingsinstinkten där och lurar. Så varje dag hittar jag någon att trampa ifatt. "Jag ska komma fram samtidigt med bussen där framme" eller "En gubbe med cykelkorg ska jäklar inte få cykla om mig". Lite tramsigt är det, men lustfyllt. En känsla från barndomen, när jag var runt 10 och tävlade i löpning första gången.  Jag kommer precis ihåg det där pirret i magen innan start. Sen adrenalinet. Och sen en guldmedalj i papp om man vann.

Så jag cyklar för livet och kroppen gillar det. Den här veckan är målet att köpa joggingskor också. Jag avskyr att jogga, fast ibland behöver man ompröva sina preferenser och det ska jag göra med joggingen. Och vem vet - kanske lite av det där livssprittande i cyklingen smittar av sig på någon annan del av mig?

PS. Jodå, jag köpte joggingskor och ny sportbh igår. Min tredje sportbh i livet. Hm, ny var 10:e år känns inte som så bra statistik för brösten... Men, sen joggade jag också, eller rättare sagt lufsade längs med havet. Själva springet var väl inte så kul, det gick för sakta, men lite egen tid i rörelse - det var fantastiskt. DS.

8 kommentarer:

Linda K sa...

jag tror också att det tar sin tid. även om jag själv aldrig flyttat så långt känner jag igen det där. man är hemma men ändå borta på nåt sätt. ge det lite tid och köp springdojor. kram!

ps. vi längtar efter dig, och jag tycker fortfarande att det är DITT skrivbord som står här :)

Jessica sa...

2005 flyttade jag till HBG och kärleken från Stockholm och jag känner igen mig väldigt väl i det du skriver! Nu är ju Stockholm min hemstad så därför kanske det skavde extra mycket men jag fixade det inte så vi flyttade tillbaka. Då hade vi inga barn så det var ju "bara" en fråga om att ordna jobb för oss bägge vilket löste sig med att kärleken bytte kontor inom sitt företag. I dag har vi som er två små barn så då kanske jag ahde resonerat annorlunda. Jag tror att det tar ett tag innan man känner sig hemma på ett nytt ställe men funkar det absolut inte så kan ni ju alltid komma tillbaka även om det inte blir till samma lägenhet eller samma jobb?!

Vad säger mannen och vad känner han?

Springa is da shit :-)!Rekommenderas varmt!

Jessica sa...

2005 flyttade jag till HBG och kärleken från Stockholm och jag känner igen mig väldigt väl i det du skriver! Nu är ju Stockholm min hemstad så därför kanske det skavde extra mycket men jag fixade det inte så vi flyttade tillbaka. Då hade vi inga barn så det var ju "bara" en fråga om att ordna jobb för oss bägge vilket löste sig med att kärleken bytte kontor inom sitt företag. I dag har vi som er två små barn så då kanske jag ahde resonerat annorlunda. Jag tror att det tar ett tag innan man känner sig hemma på ett nytt ställe men funkar det absolut inte så kan ni ju alltid komma tillbaka även om det inte blir till samma lägenhet eller samma jobb?!

Vad säger mannen och vad känner han?

Springa is da shit :-)!Rekommenderas varmt!

Yogamamma sa...

Och jag tänker lite på indianerna som alltid väntar in sin själ när de reser. Det kanske är så även för dig.

Och löpning. Ja, jag håller med Jessica, det är da shit. Verkligen. Det tar några timmar för kroppen att ställa om men sen --- jävlar!

kram

Anna ser dej sa...

linda:
tack fina! om några timmar ska jag skaffa dojjor:)

jessica:
så sant. jag vet ju att det är så, att det andra finns kvar, att vi kan flytta tillbaka om vi vill. jag tror inte jag vill, men att veta att det går är fint. och jag vet ju att det tar tid, logiskt. men känslan säger att den inte känner sig hemma än och tycker det är jobbigt. men, som sagt, tid behövs. tack för tanken! och jag hoppas jag hittar till den där da shit känslan i löpningen. tid, tid, tid...

yogamamma:
tror precis det är det som händer. jag får vänta och hoppas den kommer snart, själen. och ja, ska med spänning se hur jag kommer känna för löpning nu. nytt läge och det kan vara ett bra läge att omvärdera tror jag:-) tack för dina tankar. kram

annika sa...

Lite skönt att läsa om hur du känner. Jag är ju på väg att flytta. Bara en mil till utanför stan, men det är ändå mycket som jag kan relatera till. Känslan av att man som yogamamma skriver måste vänta in sig själv ibland. Och fast man vill det man valt så kan det ändå dröja ibland. Jag flyttar om en liten vecka och allt känns nästan overkligt. Hänger väl säkert ihop med att vi bott i 14 år med tre ungar i lägenheten vi lämnar. Och nu blir det "bara" vi två utan barn. Nytt liv! Och det låter så härligt, men ändå kan jag på något vis känna mig som du, lite håglös. Extra mycket tack för dina ord idag. Och när det gäller löpning kan jag bara säga NO WAY! Inte min påse alls! Men många blir ju bitna, frälsta och nästan besatta :) Stor kram och lite energi till dig!

Anna ser dej sa...

annika:
oj, 14 på samma plats. då hade jag fått ha en avskedsceremoni på ett år tror jag:) det är stort att flytta då, både från platsen och hemmet. och jag tror inte det spelar någon roll om det är en mil eller 60 egentligen, resan görs ändå. lycka till med allt, jag håller tummarna och tror att det blir toppen när ni väl flyttar. och vad gäller löpningen, så: vi får väl se:) det ger mig lite eget utrymme som jag tror att jag innerligen behöver. kramar och energi tillbaka!

No-one sa...

Wow. Blir alldeles hänförd, vad fint du sätter ord på dina känslor. Och mina! För precis så känner jag också. Förutom det där med cyklingen. Hade ju så gärna velat och behövt träna så pulsen slår i öronen. Men nu kan jag ju inte det. På ett tag. Får hoppas att energin och gnistan kommer tillbaka ändå. På nåt sätt.

Fortsätt med det som får dig att må bra - så himla fint att du hittat något att lyfta dig själv med.

Kram!