måndag 17 september 2007

Nu ska vi sjunga



Idag var vi på Öppna förskolan för första gången. Och jäklar vad det var mycket ungar där. Det dreglades och snoddes leksaker för fulla muggar. Och mer än ett "Kalle, slå inte - klappa fint" hördes ljuda efter ett illvrål från det stackars barnet som Kalle behagade klappa till just då.

Sixten var ganska måttligt intresserad av de andra kidsen, men tyckte det var kul när vi sjöng en sång om östan och västan och gungade på kroppen samtidigt. Jag kunde i vanlig ordning nästan ingen sång vi sjöng, men hummade högt med för att dra mitt strå till stacken.

Jag ska nog bli en riktig mamma jag också, nån gång, som kan sjunga riktiga sånger för mitt barn. Inte bara hittepå ord till Broder Jakob-melodin. Fast jag har en känsla av att Sixten skiter i vilket.

9 kommentarer:

Linda K sa...

man blir förvånad hur snabbt man lär sig! kunde inte många heller i begynnelsen, sen sitter man där och gungar åt öster och gungar åt väster och gunar åt söder och norr...

Anna ser dej sa...

linda k:
du vet vad jag snackar om hör jag:D ja, det är väl bara att sjunga på så sätter det sig nog någon gång.

Frida sa...

Jag gjorde också ÖF-premiär idag.Hoppas även jag lära mig nåt annat än snpsvisor att sjunga för Sessorna.

Anonym sa...

Anna, svar på din fråga: Vi hittade förskolan genom kommunens hemsida för förskoleverksamhet. Där fanns en presentation av alla förskolor, kommunala såväl som privata. Vår förskola drivs stiftelseform. Vi bor i Sollentuna kommun.

Anna sa...

Känner igen mig, var också på ÖF idag och jag kunde typ Bä bä vita lamm och imse vimse spindel. Fick tips om "Den silvriga barnkammarboken", det är en bok med några sånger som ofta sjungs för mindre barn, fanns cd till också. 175kr på www.adlibris.com

Borgarbrackan sa...

Faktum är att jag lider av samma åkomma. Fast med vuxensånger. Kan aldrig lära mig svåra engelska texter, men är en van användare av hittepåord. Och hummandet som gör det omöjligt att avgöra. Du vet väl att "ett säkert uppträdande döljer oceaner av okunskap" ;-) Puss

Anna ser dej sa...

frida:
Fniss. Ja, vad de kommer bli förvånade på dagis när sessorna stämmer upp i "helan går" på sångstunden:D

Cosmopolit:
Tack! Jag ska fortsätta leta - vill nämligen också hitta ett sånt dagis till Sixten, men har inte sett något dagis knysta om genus i sina presentationer än... Får fortsätta leta.

en södertäljebos liv:
Tack för tipset! Och lycka till själv:D

borgarbrackan:
Vi är många i det träsket...:D Puss på dig!

Anonym sa...

Anna - fråga på FOFF:s mailinglista. Där brukar man kunna få svar på var man hittar dagis med bra genustänk. Om du bor på söder, så vet jag att det finns flera stycken där.

Anna ser dej sa...

Anna:
Tack för tipset - men vad är FOFF??